Symptomen

  • De organisatie is overgestapt op Office 365 in de cloud.
  • De beheerder moet nieuwe gebruikers toevoegen voor o.a. het mailsysteem.

Remedie

Om gebruikers toe te voegen of te verwijderen gebruikt de beheerder de webinterface van Office 365.

  1. Log in als beheerder (gebruik bv. de website www.office365.nl).
  2. Kies in de linker kolom onder Beheer voor Gebruikers of kies in de rechter kolom onder Sneltoetsen voor beheerder de optie Gebruikerslicenties toewijzen. (n.b. de interface van Office365 is per april 2013 gewijzigd)
  3. Kies Nieuw, Gebruiker.
  4. Vul de gebruikersgegevens in en doorloop de wizard met de knop Volgende.
  5. Zorg dat de juiste licenties worden toegewezen: voor e-mail heeft de gebruiker toegang nodig tot Exchange Online.

Verdieping

Office 365 is een cloud-gebaseerd systeem waarbij organisaties voor elke gebruiker een maandelijks abonnement kunnen afsluiten. Het bezitten, installeren en onderhouden van een eigen Exchange mailserver, SharePoint server of Lync server is daarmee overbodig.

De beheerder kan via een webinterface op een gemakkelijke manier gebruikers toevoegen of verwijderen. Het systeem houdt automatisch bij welke kosten daarmee gepaard gaan. De gebruikers kunnen gebruik maken van een combinatie van Exchange, SharePoint en Lync. De beheerder bepaalt wie toegang heeft tot alle drie systemen of bijvoorbeeld alleen tot Exchange.

Tips

  • Klik als beheerder in de linker kolom onder Abonnementen op Beheren om te zien hoeveel gebruikerslicenties u heeft gemaakt en wat de maandelijkse kosten zijn. Verwijder licenties die u niet meer gebruikt, zodat u optimaal gebruik maakt van het pay-per-use model.
  • Het is mogelijk diverse opdrachten die via de normale interface niet mogelijk zijn, zoals gemachtigdentoegang, via PowerShell toch aan Office 365 door te geven. Raadpleeg hiervoor gespecialiseerde documentatie die u bij Microsoft kunt vinden.

Zie ook

Outlook profiel aanmaken.
Gemachtigden toewijzen in Outlook 2010 en Office365.